Nieuwsbrief juli 2019

De nieuwsbrief juli 2019. Klik op de button voor de nieuwsbrief  Nieuwsbrief

Amstel Gold Handbike Xperience 2019

Het is zondagmorgen en het zonnetje schijnt, als ik met twee handbikemaatjes van het Handbiketeam Euregio richting Valkenburg rijd. Aangekomen bij het Amstel Gold Xperiencentrum heerst er al een gezellige drukte. Mischa Hielkema staat buiten om alle handbikers te begroeten.Er doen zo'n veertigtal handbikers mee uit het hele land en al snel zien we nog meer bekenden: leden van Adelante on Wheels maar ook teamleden van de MaartenMasters. Na inschrijving, koffie met vlaai en uitleg, maken we ons op voor het vertrek. Wij doen de 60 km en we zien al snel dat het een fanatieke groep handbikers is! De tocht van 60 km brengt ons op plekken die we kennen van onze Adelante On Wheelstrainingen.Maar ook komen we op mooie plekken die ik ken van de vele fietstochten met mijn man in Zuid-Limburg. De begeleiding en verzorging onderweg door Wellspect in samenwerking met Adelante On Wheels is top. Als we moe maar tevreden arriveren in Valkenburg staat er een heerlijke pasta-maaltijd voor de deelnemers klaar. Na nog even gezellig nakletsen met de deelnemers, vertrekken we weer richting Noord-Limburg. Tot volgend jaar!

Door Susanne Valckx

Rondje Nederland in de handbike

Nederland kent een enorm fietsnetwerk dat via knooppunten door heel Nederland met elkaar verbonden is. EN dat was het uitgangspunt van onze fietsvakantie door Nederland…..dachten wij. Oké, we moesten natuurlijk even uitzoeken hoe we mijn rolstoel meekregen en waar we gingen overnachten. Met de plaatselijke fietsenmaker werd eengeschikte fietskar gevonden waar mijn rolstoel en de bagage in pasten.fietskar dag

Nu het slapen nog. Via, via, hadden we vernomen van de Stichting Vrienden op de Fiets. Particulieren die voor een mooie prijs overnachtingen aanbieden voor fietsers. Voor een luttele 8 euro word je lid en heb je toegang tot hun website. Op de website is het mogelijk om aan te geven dat je rolstoeltoegankelijke overnachtingen zoekt. Zo gezegd zo gedaan…..denk je dan. Maar de meeste tijd van het plannen van onze reis zat in het vinden van een geschikte overnachting zonder dat je té veel kilometers moet maken. Na veel gepuzzel en veel bellen met ‘Vrienden op de Fiets’ voor geschikte slaapplekken hadden we een mooie route gemaakt. 785 km door Nederland en zelfs een klein stukje door Duitsland. En alles via knooppunten. Een ding waren we wel vergeten: af en toe een rust dag inplannen…..Tja, ik had het geluk dat ik goed getraind (handbikebattle) was toen we aan de vakantie begonnen.

Op een zonnige zomerdag zijn we thuis bepakt en gezakt vertrokken om de eerste dag naar Riethoven in Noord-Brabant te fietsen. De tweede dag zijn we richting de Biesbosch gefietst waar we daags erop doorheen zijn gefietst. Maar eerst even naar de plaatselijke fietsenmaker omdat mijn versnellingskabels geknapt waren. Nadat we de Lek overgestoken waren en een overnachting hadden in Lekkerkerk zijn we de vierde dag richting de Noordzeekust gefietst waar we in Noordwijkerhout overnacht hebben.

De vijfde dag zijn we via Haarlem naar Hoorn gefietst. In Haarlem woont mijn broer dus dat werd een gezellige tussenstop. De dag erop gingen we de Afsluitdijk over, wat een geluk dat we die dag de wind in de rug hadden. In Harlingen sliepen we in een pension omdat er niet echt een geschikte ‘Vrienden van de Fiets’-plek te vinden was. Hier sloeg ook het noodlot toe: het wiel van de fietskar brak doormidden! Help! Na wat rondbellen met onze eigen fietsenmaker en het inschakelen van een koeriersdienst hadden we de volgende dag toch weer twee nieuwe wielen. Ja twee, voor het geval dat de andere het ook mocht begeven. Wat later die dag ook gebeurde! In Harlingen hebben we ook maar wat kleding per post naar huis gestuurd, we hadden toch iets teveel meegenomen. Maar goed, al doende leert men.

De reis werd vervolgd door Friesland waarna we in het Overijsselse Ossenzijl een slaapplek hadden. Via de bruggetjes in de Weerribben en de Sallandse Heuvelrug, kwamen we aan in Nijverdal. Vanuit Nijverdal zijn we de dag erop verder gefietst om via Millingen aan de Rijn naar Duitsland te fietsen waar we in de buurt van Emmerich een overnachting hadden. Dit was ook onze eerste en (gelukkig) enige regendag. Aangekomen bij ons overnachtingsadresje werden onze fietsen schoongespoten, de fietskleding gewassen en gedroogd en na een warme douch kregen we een heerlijke avondmaaltijd! De laatste dag zijn we naar huis gefietst….en ik weet nog dat ik dacht…..nu al thuis… ik heb pas 73 km gefietst vandaag, ik kan nog best wat kilometers maken…

Het was een bijzonder mooie ervaring, wat is Nederland mooi! Wat hebben we veel gezien, veel meer dan dat je met de auto door Nederland rijdt. En wat is er veel water in Nederland. Ik weet niet hoeveel rivieren we overgestoken hebben met allerlei soorten veerpontjes. En wat zijn er veel lieve mensen. Iedere overnachtingsplek was uniek: mooie mensen met mooie verhalen. Kortom een erg leuke ervaring!

Door: Susanne Valckx

Adelante on Wheels stelt voor: Patrick Vanlaar

Wie is Patrick!

Ik ben Patrick Vanlaar en ben 38 jaar oud. Ik woon in Hamont in België.

Mijn vrouw heet Loes en samen hebben wij 3 kinderen. Een tweeling, twee jongens van 9 jaar: Seppe en Ruben.

Ook hebben we een dochtertje van 7 jaar: onze Lotte.

In mijn dagelijks leven help ik Loes thuis met de kinderen. Daarnaast doe ik vrijwilligerswerk op de school van mijn kinderen.

Wat is je levensmotto?

Het is niet dat als je in een rolstoel zit je niks meer kan, hè!! Genieten van het leven, dat is belangrijk!

Waarom handbike je?

Zes jaar geleden hebben ze mij gevraagd of ik interesse had om mee te doen met de HandbikeBattle. In eerste instantie dacht ik: ‘die zijn zot!’ Maar goed dit jaar heb ik al voor de vijfde keer meegedaan. En ik ben altijd blijven trainen met Adelante. Dus het was voor mij ook logisch dat ik lid werd van de vereniging Adelante on Wheels.

Wat zou je no heel graag een keer willen doen in je leven?

Mijn werk van vroeger terug oppakken……

Of carrière maken…..of een zaak in sportwagens oprichten

Wat zou je nog kwijt willen aan de leden van Adelante on Wheels?

Kijk niet naar de dingen die je niet meer kan maar naar de dingen die je nog wel kan! Er zijn nog zoveel dingen in het leven!

Op weg naar de Battle

Op 13 juni vindt in het Oostenrijkse Kaunertal de jaarlijkse HandbikeBattle plaats. Een zware tocht van twintig kilometer met een hoogteverschil van 867 meter en hellingen tot 18 procent. Twee mensen uit het team van revalidatiecentrum Adelante in Hoensbroek houden een verslag bij over hun ervaringen. Hier een impressie.

Het verslag is bijgehouden door Andrea Breuers (19) en Alex Bogaars (45). Beiden revalideerden nog bij Adelante toen ze de vraag kregen of ze zouden willen meedoen aan de HandbikeBattle van 2019. Ze gingen de uitdaging graag aan. En dat betekent om te beginnen trainen, eerst binnen en later ook buiten. Hoensbroek ligt in het Limburgse heuvellandschap: een voordeel bij de training.

Andrea: ‘Ik ben al sinds mijn vijftiende onder behandeling voor een agressieve bottumor in mijn onderrug. De laatste ingreep die ik heb gehad was in augustus 2018. Tijdens die operatie hebben ze de tumor verwijderd met een deel van mijn ruggenwervel L3. Verder hebben ze mijn ruggenwervels L1 tot en met L5 vastgezet en twee zenuwen verwijderd. Ik heb nu een incomplete dwarslaesie.’

Alex heeft bij een val met de veldrijfiets een hoge (C7) dwarslaesie opgelopen. ‘Vóór mijn ongeval was ik trainer bij een wielervereniging en mechanieker bij een wielerploeg. Op 13 maart heb ik met oud-battle-deelnemer Ralf Winkens aan ons battle-team bij Adelante een workshop gegeven over onderhoud en noodreparaties aan handbikes.alexandrea

20 maart – Eerste buitentraining

‘We zijn begonnen met warmdraaien op de wielerbaan van Adelante. Daarna zijn we achter fysiotherapeut Paul aan gefietst om te oefenen met bochtjes maken. Hier merkten we dat schakelen niet heel makkelijk is... Maar na een paar rondjes word je steeds beter! Vervolgens zijn we rondjes om het gebouw gaan maken. Het begin is erg leuk omdat je bergaf gaat en kleine klimmetjes hebt, maar op het einde denk je dat je het nooit meer gaat doen omdat dat laatste stuk heel stijl is. Maar als je weer boven bent, ga je toch nog een keer. Na anderhalf uur zat de eerste en geslaagde buitentraining er alweer op.’

‘Het team heeft daarna nog een teammeeting gehad waarin is besproken hoe de trainingsschema’s werken en of we onze voeding tijdens de weg naar de battle moeten aanpassen. We gaan na de krachttraining bijvoorbeeld extra eiwitten eten om spieren op te bouwen en het is de bedoeling om tijdens het fietsen in de vorm van sportdrankjes of fruit meer koolhydraten binnen te krijgen.’

De Buddy's

‘Als je mee gaat doen aan de HandbikeBattle is één van de voorwaarden waar je aan moet voldoen dat je een buddy hebt. Dit is degene die samen met jou de berg gaat beklimmen, maar ook degene die samen met jou door dit hele traject gaat. Je buddy helpt je met in de bike komen, let extra goed op in het verkeer (omdat je als handbiker heel laag ligt en slecht zichtbaar bent) en let vooral op jou. Daarom is het fijn als je een buddy hebt die je door en door kent en die meteen aan jou kan zien of hij je moet aanmoedigen of beter stil kan blijven. Ook houdt je buddy bij of je genoeg drinken en eten binnenkrijgt.’

6 april - Landelijke trainingsdag Posbank bij Arnhem, voor alle teams die meedoen aan de battle

‘Deze dag is bedoeld als training, maar ook om alvast een beetje de sfeer te proeven van de week in Oostenrijk. Samen met onze buddy mochten we zoveel rondes fietsen als we konden. Binnen de tijd natuurlijk, want we moesten om 16.00 uur weer binnen zijn. De begeleiders fietsten om en om met elke biker even mee. Dat was erg fijn omdat zij hier al vaker zijn geweest. Daardoor konden ze advies geven over het verdelen van je krachten tijdens de rondes van elk acht kilometer: waar we door konden fietsen of juist of moesten remmen en hoelang de klim ging duren, zodat we onze krachten konden doseren.’

‘Bij de eerste berg moesten we meteen beginnen met schakelen. Je zag dat veel bikers stopten terwijl ze naar boven gingen omdat het erg zwaar is om in één keer een berg op te fietsen. Het voordeel van in Limburg trainen is dat je genoeg heuvels hebt om te oefenen.

Je zag ook dat iedereen bij de eerste ronde heel fanatiek was, maar bij de tweede ronde de kracht al beter verdeelde. Af en toe kwam je een teamgenoot tegen, maar niet vaak omdat iedereen een eigen tempo heeft. We werden allemaal goed aangemoedigd door de buddy’s en de begeleiding. Toen we bijna richting het hotel moesten gaan, hebben we nog even snel een rondje gedaan. Omdat het zo rustig was, liepen er losse paarden over de Posbank heen, supervet!’.

alexandrea 2

Andrea van het handbiketeam 2019 over haar ervaringen op de Posbank

Arnhem, zaterdagochtend 9.30u we zijn gearriveerd bij het hotel waar onze trainingsdag op de Posbank zal starten. Met een kopje koffie gaan we naar de zaal waar om 10.30 Move Forward haar trainingsdag zal openen. Alle deelnemende teams hebben hun teamkleding aan en ik moet zeggen dat het er professioneel uitziet.

Move Forward als hoofdsponsor van de HandbikeBattle opent de dag met uitleg wat zij allemaal doen, gaan doen voor ons in de voorbereiding en vooral wat zij gaan doen tijdens de HandbikeBattle in Oostenrijk. Dan vertellen twee ervaringskundigen over hun ervaringen met de Handbikebattle. Natuurlijk geven zij ons ook nog wat tips. Na de presentatie gaan we samen naar de eetzaal en alle teams gaan in eigen teamverband de trainingsdag voorbespreken. Iedereen in ons team stelt zich een doel: 'hoeveel rondjes ga ik vandaag doen?!' Dit is natuurlijk voor iedereen verschillend. Na deze vergadering wordt er geluncht. En dan snel naar onze fietsen zodat we op tijd klaar staan voor de start van de training. En met de hulp van onze buddy's lukt dit natuurlijk. Maar voor dat we vertrekken maken we eerst een teamfoto.

posbank 2019

Enthousiast en vol goede moed fietsen we gezamenlijk naar het startpunt van de Posbanktraining. Bij de start van het parcours is daar al snel een beklimming en moet ik schakelen. Er zijn handbikers die tussendoor even moeten rusten omdat het erg zwaar is om in een keer de berg op te fietsen. Gelukkig is behalve mijn buddy ook Dr. Paul en Karin bij de training aanwezig. Hij geeft mij advies hoe ik mijn kracht kan verdelen, hoelang de klim nog duurt en wanneer er een afdaling is. Het helpt mij om het parcours beter in te schatten. Bij het eerste ronde die 8 km lang is, zie ik iedereen fanatiek naar boven gaan, maar in de tweede ronde worden de krachten door de meesten beter verdeeld. Ik zie af en toe een teamgenoot, maar niet vaak iedereen traint toch op zijn of haar eigen tempo. De laatste ronde is echt bijzonder, bijna iedereen is terug naar het hotel en het is een stuk rustiger op het parcours. En dan zie ik wilde paarden op het parcours: super vet!

Tegen 16.00u fiets ik samen met de anderen terug naar het hotel. Met een verdiend drankje kletsen we na over deze trainingsdag op de Posbank. Ik kan me toch wel beter voorstellen wat mij te wachten staat in Oostenrijk!

Adelante on Wheels stelt voor: Dolf van der Veen

Dolf van der Veen is in de najaars- ledenvergadering 2018 toegetreden tot het bestuur van Adelante on Wheels.
   Dolf is van begin af aan betrokken geweest bij de oprichting van onze vereniging. Daarnaast heeft Dolf net als
   velen van ons deelgenomen aan de Handbikbattle in Oostenrijk. Zowel in het team van Adelante en individueel.

Wie is Dolf?

Ik ben Dolf van der Veen, 57 jaar en zit vanwege een dwarslaesie Th7 in een rolstoel sinds 2010. Ik ben partner van
   Eugénie en vader van drie kinderen die alle drie het huis uit zijn. Ik ben iemand die erg graag buiten is en altijd
   aan buitensporten gedaan heeft. Als de temperatuur dat tenminste toelaat breng ik mijn vakanties bij voorkeur kamperend door.

Voordat ik in de rolstoel kwam was ik bij verschillende bedrijven van Rockwool verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling. Hoewel die rol wel wat is veranderd heb ik dat gelukkig in een parttime functie door kunnen zetten.

Wat is je levensmotto?

Na enig nadenken......: ik denk dat het motto ‘willen is kunnen’ in het algemeen wel bij mij past.

Op welke manier ben jij sportief actief?

Handbiken doe ik het meest. Niet alleen op de weg maar, in navolging van mijn mountainbike verleden, ook off-road. Ik heb hiervoor een weg-handbike omgebouwd tot een electrisch aangedreven en wendbare off-road handbike met, vanzelfsprekend, banden met een stevig profiel. Hiermee zwerf ik door het bos en over de mountainbike routes bij ons in de buurt. Zo nu en dan kom ik vast te staan en moet ik wachten op wandelaars of een rondje bellen in de hoop dat iemand me los wil komen trekken.

Naast het handbiken zeil ik met vrienden een keer in de week met mijn boot in Roermond. In de toekomst zou ik graag weer willen gaan wintersporten met mijn gezin.

Wat betekent Adelante on Wheels voor jou?

AoW betekent voor mij samen sporten, samen in de natuur zijn, informatie-uitwisseling over van alles en nog wat, lotgenoten contact, inspirerende mensen ontmoeten en een bijdrage aan mijn gezondheid en fitheid. Daar bovenop komt natuurlijk de gezelligheid.
Ik ga altijd met veel plezier naar de trainingen.

De uitdaging voor mij in mijn rol in het bestuur zit hem met name in in het verder ontwikkelen van de vereniging, contacten leggen met andere verenigingen en groepen die voor ons belangrijk zouden kunnen zijn en het vinden van extra leden.

Trainingen op sportlandgoed de Haamen

Vanaf 27 maart is het voor de leden van Adelante on Wheels mogelijk te trainen op de handbikebaan van het sportlandgoed de Haamen.

De trainingen zijn een aanvulling op de reeds bestaande trainingen die plaatsvinden in het heuvellandschap van Zuid-Limburg, deze zijn om de 2 weken. Vanaf dit seizoen is het dus ook mogelijk om op de andere woensdagen gezamenlijk te trainen, maar dan op de wielerbaan in Beek.

Trainen kan van 16.00 uur tot 19.00 uur. Er zijn bovendien faciliteiten voor onze leden, zoals een MIVA-toilet en kleedlokalen. Na afloop van de training kan er gezamenlijk een kopje koffie gedronken worden in de kantine.

De trainingen zullen binnenkort ook in de TeamApp staan en aanmelden voor de training gaat dan ook weer via de TeamApp! Verder worden de trainingen begeleidt door een trainer.

Bestuur Adelante on Wheels

Een mooi bedrag voor Adelante on Wheels bij elkaar gefietst...

MarathonspinningZondagmorgen 13 januari om 10.00u: ik rol het sportcentrum My Health Club in Weert binnen als 'reporter' van de vereniging. Ik hoor de beat van de muziek en ik word bijna verblind door de discokleuren van de spinningruimte. Twee gedreven instructeurs zwepen zeker 30 sportievelingen op om zich op de vroege zondagmorgen in het zweet te werken op hun fietsen. Het is een gemengd gezelschap: alle 22 spinningfietsen zijn bezet. Daarvoor staan een aantal handbikefietsen in een tacx.

Hennie, Martijn (v. Lierop), Dolf, Henk, Jolanda, en Jos van onze vereniging doen mee aan deze drie uur (!) durende marathon. De buddy’s Mark, Ton, Wilbert zijn ook op een spinningfiets geklommen en fietsen fanatiek mee. En ook Jeroen, de voorzitter van onze vereniging, gaat de uitdaging aan: in plaats van baantjes zwemmen op zondagmorgen deze keer spinnen.

Het goede doel van deze spinningmarathon is onze vereniging Adelante on Wheels. En om te zorgen dat er zoveel mogelijk geld bijeen wordt gefietst zorgt het sportcentrum goed voor alle sporters. Heel geregeld komen ze met een bord vers fruit rond om de fanatiekelingen van extra energie te voorzien. De toeschouwers zoals ik, en ook meegereisde familieleden, buddy’s en leden van Adelante on Wheels worden niet overgeslagen en worden ook verwend met een lekker stukje fruit. Daarnaast kunnen de deelnemers leuke prijsjes winnen met de loterij, prijzen  beschikbaar gesteld door My Health CLub Weert.

Na drie uur lang fietsen is er het mooie bedrag  bijeen gefietst vóór en ook een beetje dóór Adelante on Wheels. Kortom: een mooie sportieve ochtend met een nog mooier eindresultaat. Met dank aan Jos Keersemaekers en Petra Coenen die dit mogelijk hebben gemaakt.

Adelante ZorggroepMasita SportswearSunrise MedicalTaxi van Loo GulpenWellspect, a real differenceStichting Wigwam

© Adelante on Wheels | Zandbergsweg 111 | 6432 CC Hoensbroek NL | Tel. 045-5282522 | info@adelanteonwheels.eu | design Jac Kuijpers